دلایل لکه چربی روی چایی چیست و چگونه برطرف می شود؟

چربی روی چای و راهکارهای حل این مشکل, علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست, علت تشکیل لایه چربی روی چای

علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست

 

علت تشکیل لایه چربی روی چای و راهکارهای آن

بعضی وقتها امکان دارد درب قوری را باز کنید لایه مثل چربی یا روغن روی چای ببینید و یا اینکه وقتی چای را داخل فنجان یا استکان می ریزیم پس از مدت کوتاهی این لایه چربی دیده شود. اگر می خواهید دلیل و راهکار این اتفاق را بدانید همراه بیتوته باشید.

علت چربی روی چای و راهکارهایی برای حل این مشکل

– امکان دارد شما از چای ساز یا کتری برقی استفاده می کنید. اغلب همه افرادی که از چایی ساز یا سماورهای برقی استفاده می‌کنند و آب را به وسیله برق و المنت گرم می کنند چنین مشکلی دارند اگر بخواهیم راهکاری ‌برای این مشکل داشته باشیم، بسیار دشوار است. تنها می توانیم مدتی  این مشکل را تحمل کنیم تا شاید به علت رسوب گیری کتری یا سماور برقی یا چای ساز این مشکل حل شود. البته شاید این راهکار برای همه درست نباشد.

 

چربی روی چای و راهکارهای حل این مشکل, علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست,علت تشکیل لایه روغنی روی چایی

علت تشکیل لایه چربی روی چای

 

– دلیل دوم برای به وجود آمدن چربی این است که داخل کتری یا سماور به جای آب سرد، آب گرم بریزیم یعنی از لوله آب گرم که برای پر کردن کتری و سماور استفاده کنیم، علت این کاری اغلب عجله برای سرعت در گرم شدن آب است که لطفا به هیچ عنوان چنین کاری را انجام ندهید و همیشه برای پر کردن کتری و سماور حتماً و حتماً از آب سرد استفاده کنید. در ضمن چایی را هم هنگام دم کردن با آب سرد بشویید.

 

– دلیل بعدی می‌تواند کهنه شدن چای باشد. زمانی که بیشتر از یک ساعت از دم کردن چای گذشته باشد (به خصوص چای خارجی) به تدریج مواد روغنی روی چای دیده می شود که پس از ریختن در فنجان یا استکان شکل خوبی نخواهد داشت. بنابراین راه حل این است که به اندازه مصرف چای دم کنیم و از نگهداری بیش از یک ساعت چای در آب گرم پرهیز کنیم. 

 

چربی روی چای و راهکارهای حل این مشکل, علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست,تشکیل لایه چربی بروی چایی ریخته شده در استکان

چرا گاهی روی چای لکه هایی شبیه به چربی دیده می‌شود

 

رسوب زدایی کتری و چایساز 

– یک لیوان سرکه داخل کتری یا چایساز بریزید و تا جایی که خط رسوبات را بگیرد بقیه را آب بریزید. دستگاه را روشن کنید و اجازه بدهید چایساز بارها بجوشد. برای کتری های گازی توصیه میکنیم 1 ساعت روی گاز بجوشانید. ولی خوب برای چایساز برقی منطقی نیست. فشار زیادی به دستگاه می آید.

 

میتوانید قدری سرکه را بیشتر کنید و در طول روز در حدود 6 یا 7 بار بگذارید دستگاه بجوش بیاد و آب کمی حرارتش افت کند و دوباره بزنید بجوشد. چنانچه پشت سرهم این کار را انجام دهید یعنی هنگامی که هنوز آب جوش است چایساز را روشن کنید ، المنت عمل میکند و دستگاه زود خاموش می شود و کارایی رسوب زدایی افت میکند.

 

پس از اینکه به این تعداد جوشید. رسوبات خیلی سست میشوند و با یک برس نرم روی آنها را بشویید. پس از آن 2 تا 3 بار با آب معمولی بجوشانید تا بوی سرکه از چایساز خارج شود. حتما درب یا پنجره را باز بگذارید تا از بوی تند و تیز سرکه اذیت نشوید.

 

چربی روی چای و راهکارهای حل این مشکل, علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست,علت لایه بستن چربی روی چای

علت تشکیل لایه روغنی روی چایی

 

– در راه حل دوم همین کار را به جای اینکه با سرکه انجام  دهید با جوش شیرین انجام بدهید. یعنی کتری چایساز را تا حد رسوبات آب کنید و 2 تا 3 قاشق با توجه به سایز کتری جوش شیرین بریزید. برای کتری 2 لیتری 2 قاشق و برای 2.8 لیتری 3 قاشق بریزید. مانند قبل بجوشانید. در آخر نیز برس کاری و شست و شوی حالت قبل را انجام دهید.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع روغن های سرخ کردنی سالم

مجموعه: نکات مهم آشپزی انواع روغن سرخ کردنی   انواع مختلف روغن های سرخ‌ کردنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *