دستور تهیه خورش قیمه رژیمی خوشمزه مخصوص کاهش وزن

خورش قیمه رژیمی, طرز تهیه خورش قیمه رژیمی, طرز تهیه خورش قیمه بادمجان رژیمی

رسپی خورش قیمه رژیمی

 

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی و خوشمزه

برای تهیه خورش قیمه رژیمی می توانید دستور پخت های رژیمی که در ادامه مقاله آورده شده است را مطالعه نمایید. 

خورش قیمه یکی از معروفترین و خوشمزه ترین خورش های ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد ، البته کسانی که رژیم لاغری گرفته اند و قصد کاهش وزن دارند شاید نگران کالری بالای این خورش باشند ،  اگر میخواهید یک خورش قیمه رژیمی خوشمزه داشته باشید می توانید با استفاده از یکسری ترفندها ، کالری این خورش را بسیار پایین بیاورید ، مثلا از گوشت بدون چربی استفاده کنید یا گوشت سینه مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید، برای تفت دادن اولیه پیاز و گوشت از روغن کمتری استفاده کنید و سیب زمینی ها را به جای این که سرخ کنید در انتهای پخت چند قاچ کرده و به خورش اضافه نمایید.  در ادامه مقاله شما را با دستور پخت انواع خورش قیمه رژیمی آشنا میکنیم. 

 

روش اول پخت خورش قیمه رژیمی

مواد لازم خورش قیمه رژیمی 

 مغز ران گوساله یا گوسفند نیم کیلو 
 لپه  ۱۰۰ گرم
 پیاز سرخ کرده بدون روغن ۱ قاشق غذاخوری
لیموعمانی ۴ عدد
  سیب زمینی ۳ عدد متوسط 
 رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری 
 روغن زیتون یا کنجد بی بو  ۱ قاشق غذاخوری
 نمک و فلفل به میزان کافی

 

دستور پخت خورش قیمه رژیمی, خورش قیمه مجلسی رژیمی, روش درست کردن خورش قیمه

دستور تهیه خورش قیمه رژیمی

 

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی

لپه را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آبش را عوض کنید تا نفخش گرفته شود.

لپه را آبکش کرده و با 2 قاشق روغن تفت دهید که حین پختن لپه وا نرود .

گوشت را قیمه ای خرد کرده با پیاز سرخ شده  به ظرف اضافه کنید و 

تفت دهید سپس رب را اضاف کرده و مخلوط کنید تا رنگ باز کند.

نمک و فلفل و لیموعمانی را اضافه کنید و 2 لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید بپزد تا کاملا جا بیوفتد.

10 دقیقه قبل از سرو کمی دارچین به خورش اضافه کنید.

سیب زمینی ها را خلال کرده و نمک بزنید و جدا گانه سرخ کنید. ( بیشتر بخوانید : بهترین روش سیب زمینی سرخ کردن )

 

روش دوم پخت خورش قیمه رژیمی

مواد لازم خورش قیمه رژیمی 

  گوشت گوسفندی  100 گرم 
 لپه 1 پیمانه سرخالی
پیاز متوسط  1 عدد 
 لیمو عمانی به  دلخواه 
 زردچوبه ، نمک ،  فلفل و  زنجفیل  به میزان لازم 
 آبلیمو یا لیمو  به دلخواه آخر پخت اضافه کنید
سیب زمینی  به دلخواه
   

 

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان رژیمی, طرز پخت خورش قیمه رژیمی, دستور پخت خورش قیمه رژیمی

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی

 

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی

گوشت قیمه ای و پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در زودپز ریخته روی شعله کم بگذارید و در زودپز را بگذارید تا آبش کشیده شود. 

لپه را بشویید و با زردچوبه و رنجبیل بعد از 5 دقیقه اضافه کنید و دوباره در زودپز را بگذارید. 

بعد از چند دقیقه رب گوجه فرنگی را اضافه نموده مخلوط کنید. لیمو عمانی و آب جوش را به اندازه نصف زودپز اضافه کرده و درش را چفت کنید تا 1 ساعت بپزد .

سیب زمینی را پوست گرفته و چند قاچ کنید و به خورش اضافه کنید تا یک ربع دیگر بپزد و جا بیوفتد. 

 

خورش قیمه رژیمی بدون روغن

مواد لازم خورش قیمه رژیمی بدون روغن 

 

 گوشت لخم تکه شده   یک کاسه ماست خوری 300 گرم / 310 کالری
 رب گوجه فرنگی   یک قاشق غذاخوری 40 گرم / 80 کالری
 زعفران و گلاب در صورت دلخواه / 0 کالری
لپه یک کاسه ماست خوری 200 گرم / 359 کالری
 لیمو عمانی  چهار عدد 20 گرم / 3 کالری
 نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم / 0 کالری
پیاز یک عدد / 19  کالری

 

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی بدون روغن 

لپه را بشویید و به همراه گوشت و پیاز خرد شده در قابلمه بریزید .

رویشان نمک ، فلفل ، زردچوبه ، زعفران اضافه کرده و 3 – 4 لیوان آب بریزید و حدود 2 ساعت با شعله ملایم بپزید. 

رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی را اضافه کرده و 1 ساعت دیگر بپزید تاخورش جا بیوفتد. 

در صورت تمایل در انتهای پخت میتواند 2 قاشق غذخوری گلاب به خورش اضافه نمایید. 

در صورت تمایل میتوانید مقداری سیب زمینی خلالی کنار خورش سرو نمایید. 

 

خورش قیمه رژیمی با مرغ

مواد لازم خورش قیمه رژیمی با مرغ

  

 گوشت سینه مرغ    نصف عدد استخوان گرفته 100 گرم / 200 کالری
 لپه یک استکان 100 گرم / 359 کالری
 پیاز یک عدد متوسط 100 گرم / 190 کالری
سیب زمینی یک عدد 100 گرم / 400 کالری
 زردچوبه یک قاشق چایخوری 100 گرم / 0 کالری
چوب دارچین یک قطعه 100 گرم / 261 کالری
هل سبز دو عدد 100 گرم / 320 کالری
 لیمو عمانی دو عدد 100 گرم / 26 کالری
رب گوجه فرنگی  یک  قاشق غذاخوری سر صاف 100 گرم / 76 کالری
زعفران دم کرده دو سه قاشق غذا خوری 100 گرم / 310 کالری
نمک به میزان لازم 100 گرم / 0 کالری

 

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی با مرغ

لپه را جداگانه با کمی آب بپزید. 

پیاز را خلالی خرد کرده با یک قاشق روغن مخلوط کنید و در کاسه پیرکس در مایکروفر با حداکثر قدرت به مدت 6 دقیقه قرار دهید. پیازها را هم بزنید و 5 دقیقه دیگر به مایکروفر برگردانید تا طلایی شود. با این روش بوی پیاز خیلی کمتر در فضای آشپزخانه می پیچد و با کمترین مقدار روغن سرخ می شود. 

 

استخوان سینه مرغ را جدا کرده و تکه کنید.

پیازها را در قابلمه ریخته و مرغ تکه شده را به همراه زردچوبه ، دارچین و هل اضافه کرده روی حرارت بالا 2 دقیقه تفت دهید و شعله را کم کنید ودر قابلمه را بگذارید به مدت 10 دقیقه بدون آب بپزند. 

 

روی گوشت ها آب جوش اضافه کرده و 10 دقیقه دیگر بپزید سپس لپه ، لیمو عمانی شکسته شده و زعفران را اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر بپزید تا خورش جا بیوفتند. 

سیب زمینی را میتوانید چند قاچ کرده همراه مرغ اضافه کنید یا خلالی کرده و سرخ کنید. 

 

گردآوری : بخش تغذیه و آشپزی بیتوته

 

مطلب پیشنهادی

دستور پخت پوره رژیمی تخم مرغ و لوبیا سبز؛ غذای رژیمی خوشمزه و کامل

مجموعه: غذاهای رژیمی رسپی پوره تخم مرغ و لوبیا سبز   طرز تهیه پوره رژیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.