جعبه ای که جان گرفت

[ad_1]

یک کارشناس برنامه ریزی و بودجه با اشاره به تمرکز بر کمبود اعتبار گفت: صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی راهبرد مهمی بود که باید نقش تامین مالی بخش میراث را ایفا کند، اما از این رسالت فاصله گرفته است. . و بودجه برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی.الف آثار تاریخی به حراج گذاشته شد.

سعید امیریان، کارشناس میراث و گردشگری در گفت وگو با ایسنا، درباره کمبود اعتبارات دولتی برای احیا و حفاظت از بناهای تاریخی – موضوع اظهارات اخیر وزیر فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی گفت: البته این سوال جدیدی نیست اما باید به طور مفصل بحث کرد، مثلاً در مورد 340 میلیارد تومانی که آقای ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نام برد – اصولاً باید گفت که این رقم مربوط به وام های ملی است. علاوه بر اعتبارات ملی، اعتبارات استانی نیز برای مرمت آثار تاریخی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی از طریق بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی درآمد کسب می کند که بخش زیادی از آن صرف نگهداری و نوسازی ساختمان ها و محوطه ها می شود. علاوه بر مجموع این اعتبارات باید اعتبارات سایر دستگاه ها (مانند وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و …) برای تصویب مرمت بناهای تاریخی نیز لحاظ شود.

امیریان افزود: با این وجود کسری اعتبارات برای احیای بناهای تاریخی امری همیشگی است و دولت همزمان با تدوین و اجرای برنامه سوم و چهارم توسعه به این نتیجه رسیده است که اعتبارات دولتی نمی تواند میراث فرهنگی را به ارمغان بیاورد. موقعیت اصلی.” بنابراین سازوکارها و راهکارهای جدیدی را برای بهره مندی از مشارکت مردمی ایجاد کرد، زیرا بدون چنین مشارکتی، بودجه دولتی کافی نبود.

وی گفت: اگر از منابع دولتی در قالب اهرم استفاده کنیم و منابع دولتی را با بخش خصوصی به اشتراک بگذاریم، قطعا به ازای هر ریالی که دولت هزینه می کند، بخش خصوصی مقداری ریال می آورد که در این صورت می توان گفت منابع دولتی. ما آن را موثر داریم.

این کارشناس برنامه ریزی و بودجه گفت: باید وام های کم بودجه را با منابع بخش خصوصی ترکیب کنیم تا از کارایی آن بهره ببریم و اقدامات گسترده تری انجام دهیم. از این حیث، صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی راهکار مهمی بود که در برنامه چهارم توسعه مطرح شد و مقرر شد این صندوق نقش تامین مالی بخش میراث از جمله مرمت را ایفا کند. از آثار تاریخی متأسفانه عملکرد صندوق در 20 سال گذشته نشان می دهد که نقشی که این صندوق توانسته ایفا کند مشابه نقش دفتر فنی معاونت فرهنگی میراث فرهنگی بوده که تا حد زیادی مسئولیت نگهداری ساختمان های دولتی و دولتی را بر عهده دارد. برای اجاره آنها برای عموم در طول این صندوق باید نقش صندوق را ایفا کند. متاسفانه عملکرد این صندوق با اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده فاصله دارد و نتوانست جایگاه شایسته خود را پیدا کند.

امیریان گفت: در اساسنامه صندوق باید سرمایه آن 20 میلیارد تومان باشد. این در حالی است که سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت رئیس جمهور بیش از سه هزار میلیارد تومان است. صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که اکنون توسعه صنایع دستی و صنایع دستی به آن وابسته است چگونه می تواند نقش صندوقی با چنین سرمایه ای و مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی حمایتی را ایفا کند. بخش؟

وی افزود: اگر این صندوق ماهیت واقعی خود را ایفا کند، یعنی نقش صندوق، باید وضعیت آن، افکار و نظرات آن بررسی شود و همچنین نگاه وزارتخانه نسبت به این صندوق اصلاح شود. این صندوق قرار است به عنوان تامین کننده مالی فعالیت کند، در حالی که اکنون فقط ترتیب حراج انجام شده است.

این کارشناس میراث و گردشگری گفت: در ابتدای راه اندازی صندوق هفتاد تا هشتاد بنا خریداری شد که تعمیر و سپس اجاره داده شد اما اکنون شرایط و ظاهر ماموریت آن تغییر کرده است. این صندوق در شکل فعلی خود با اجاره بناهای تاریخی درآمد کمی به دست می آورد که تنها می تواند هزینه های خود را از طریق آن تامین کند. صندوق باید بر این شرایط غلبه کند و به عنوان منبعی برای حمایت از میراث فرهنگی و حتی گردشگری عمل کند.

امیریان همچنین گفت: هیئت مجموعه های تاریخی-فرهنگی یکی دیگر از راهکارهای افزایش مشارکت مردمی در امر نگهداری و مرمت آثار تاریخی بود که خوشبختانه اخیراً در تعداد کمی از مجموعه های تاریخی انجام شده است. به من اعتماد کنید، این راه حل موفق خواهد بود و آن را به سایر مجموعه های تاریخی و فرهنگی گسترش خواهد داد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

مطلب پیشنهادی

خرید لایسنس نود 32 خرید ESET پشتیبانی 24 ساعته آی نود

خرید لایسنس نود 32 – خرید ESET- پشتیبانی 24 ساعته- آی نود خرید آنتی ویروس, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.